Stichting ION voert samen met MijnPraktijk.nl een pilot uit die als doel heeft om te onderzoeken of het inschrijfproces van patiënten in een huisartsenpraktijk verbeterd kan worden.
Wanneer start en eindigt de pilot?
De pilot start met als officiële begindatum: 1 oktober 2025 en eindigt na 12 maanden, op 30 september 2026.
Welke kosten worden door Stichting ION vergoed?
Alle kosten voor de inzet van de techniek en medewerkers van MijnPraktijk.nl. Niet worden vergoed, de kosten van uw eigen medewerkers/ inzet.
Hoe gaat het nieuwe proces werken?
Zie korte video uitleg over Digitaal inschrijven via MijnPraktijk.nl
Welke inspanningen worden er van de in de pilot deelnemende praktijk verwacht?
Tijdens de pilot kunt u verzoeken ontvangen om feedback te geven via gebruikersonderzoek en korte enquêtes. Om te starten moet u eenmalig toestemming instellen in Vecozo zodat MijnPraktijk.nl namens uw praktijk COV-controles en ION aanmeldingen kan doen.
Wat doen we namens u via Vecozo?
Wanneer u ons machtigt voor de COV-controle en ION aanmelding in Vecozo doen wij namens uw praktijk 3 zaken.
- Wij halen voor de patiënt tijdens het inschrijfproces de verzekeringsgegevens op
- Op het moment dat u de inschrijving van de nieuwe patiënt goedkeurt, doen wij de ION aanmelding waarmee tevens het proces van dossieroverdracht in gang wordt gezet.
- Namens de patiënt sturen wij de oude huisartsenpraktijk een Opzegbrief waardoor duidelijk is waar de patiënt zich heeft ingeschreven en waarbij ook meteen toestemming wordt gegeven om het medisch dossier over te dragen aan de nieuwe huisartsenpraktijk.
Hoeveel tijd gaat het kosten en naar verwachting besparen?
Doktersassistenten besparen naar schatting 15 tot 20 minuten per inschrijving. Een inschatting van de hoeveelheid tijd die het u gaat kosten is eenmalig een uur om op te starten. De overige tijdsbesteding valt in het reguliere proces.
Moet ik een contract tekenen zo ja is dat door Stichting ION geaccordeerd?
Ja, er is een contract met MijnPraktijk.nl wat door Stichting ION is geaccordeerd.
Hoe is de privacy geregeld? Welke gegevens legt MijnPraktijk.nl van mij en mijn patiënten vast en waarom?
MijnPraktijk.nl is NEN7510 en ISO27001 gecertificeerd en AVG-compliant. De afgelopen tijd zijn er door een aantal zorggroepen positieve evaluaties over het inschrijfproces afgegeven door middel van zogenaamde DPIA’s.
MijnPraktijk.nl verwerkt alleen persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het inschrijfproces, namelijk;
- NAW-gegevens,
- BSN,
- Geboortedatum,
- Identiteitsdocument,
- Verzekeringsgegevens,
- Toestemmingen voor dossieroverdracht, LSP en optioneel MijnGezondheids.Net (MGN),
Een volledig overzicht van wat exact door wie verwerkt wordt (subverwerkers) is beschikbaar in de verwerkersovereenkomst die onderdeel is van het contract.
Welke ondersteuning is er tijdens de pilot?
- Voor technische ondersteuning van MijnPraktijk.nl kunt u contact opnemen met de supportafdeling: support@MijnPraktijk.nl
- Voor inhoudelijke vragen over de pilot kunt u contact opnemen met Anneke Vass, Projectleider digitalisering en praktijkoptimalisatie MijnPraktijk.nl: anneke.vass@MijnPraktijk.nl
- Voor overige vragen m.b.t. Stichting ION: Projectleider Marcel Leijten via ons Contactformulier.