Wanneer een patiënt van huisarts verandert (bijv. door verhuizing naar een andere stad of regio) dan is het gebruikelijk dat de patiënt zijn/haar huisarts daarover informeert. De nieuwe huisarts schrijft de patiënt in diens praktijk in en meldt de patiënt aan in de ION-database zodat ook voor de zorgverzekeraars zichtbaar is waar de patiënt staat ingeschreven en waar het medisch dossier wordt beheerd t.b.v. een vlotte afhandeling van de declaraties van het kwartaalinschrijftarief.
Helaas wordt echter regelmatig vergeten om de voorgaande huisarts te informeren waardoor de dossieroverdracht vertraging oploopt omdat er in beginsel door de patiënt toestemming gegeven dient te worden om het medisch dossier over te dragen aan de nieuwe huisarts. Om dit deel van het inschrijfproces te verbeteren maakt het sturen van een zgn. 'Opzegbrief' deel uit van de pilot om het inschrijfproces vlotter te laten verlopen. Bij het digitaal inschrijven in de nieuwe praktijk via MijnPraktijk.nl wordt de patiënt vooraf om toestemming gevraagd om het dossier op te mogen vragen en namens de patiënt de opzegbrief te sturen aan de oude huisarts. Dat schept meer duidelijkheid en voorkomt daardoor onnodige vertragingen.
Onderstaand treft u een voorbeeld van de Opzegbrief die dan namens de patiënt gestuurd wordt.
