Declaratie inschrijftarieven is afgewezen

Zorgverzekeraars wijzen een declaratie inschrijftarief af als zij voor dezelfde patiënt al eerder een declaratie hebben ontvangen van een andere huisarts. De huisarts die de tweede declaratie heeft gestuurd, ontvangt een afwijzingsbericht in de vorm van retourinformatie. Met de ION-database is het niet nodig briefjes met handtekening van de patiënt - het zogenoemde inschrijfformulier patiënt - naar de verzekeraar te sturen. De inschrijving in de ION-database is leidend.

U kunt te maken krijgen met vier verschillende situaties...

1. Patiënt staat WEL in ION en op naam van de eigen huisarts

Reclameer bij de zorgverzekeraar door gebruik te maken van de functie Aanvragen elektronisch correctieverzoek.

2. Patiënt staat WEL in ION maar op naam van een andere huisarts

U kunt niet reclameren, omdat de patiënt op de peildatum niet op uw naam staat in de ION database en er geen mutatie met terugwerkende kracht kan worden doorgevoerd. Alleen patiënten die nog niet in de ION-database staan kunnen met terugwerkende kracht worden aangemeld.

3. Patiënt staat NIET in ION maar kan WEL worden aangemeld

U schrijft deze patiënt alsnog met terugwerkende kracht in.
Reclameer daarna bij de zorgverzekeraar.

4. Patiënt staat NIET in ION en kan NIET worden aangemeld

Dit kan voorkomen als het burgerservicenummer (BSN), zorgverzekering (of beide) niet zijn vast te stellen. U kiest in zo'n geval voor Tijdelijk aanmelden en vult de gegevens in die op dat moment bekend zijn.
Na twee maanden ontvangt u automatisch een bericht per e-mail met de vraag om de ontbrekende gegevens alsnog in te vullen. Als deze gegevens nog steeds niet bekend zijn, kunt u eenvoudig met een druk op de knop de inschrijving verlengen. Als u niet reageert op dit e-mailbericht, wordt de patiënt een maand later automatisch uitgeschreven.